Jak sklep powinien dbać o bezpieczeństwo w czasie pandemii?

sprzątanie i dezynfekcja sklepów

Kiedy w marcu tego roku w Polsce pojawiły się pierwsze zakażenia nowym koronawirusem, nasze codzienne życie zmieniło się diametralnie. W celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa wprowadzono szereg ograniczeń. Dzieci przestały chodzić do szkół i przedszkoli, zamknięto restauracje, galerie, niemożliwe stało się pójście do fryzjera czy kosmetyczki. Rozrywki i podróże odłożyliśmy na dalszą przyszłość. Musieliśmy pozostawać w domach. Jednak pośród tych wszystkich ograniczeń jedno pozostało niezmienne, potrzeba zaopatrywania się w żywność i artykuły codziennego użytku. Sklepy jako jedne z niewielu miejsc pozostały otwarte w tych nietypowych okolicznościach.

Zakupy w czasie epidemii

Kiedy w kraju panuje epidemia i śmiertelny wirus zaraża kolejne osoby, a każdy potrzebuje regularnie zaopatrywać się w żywności, sklepy stają się potencjalnym miejscem zagrożenia wirusem. Jak więc udostępnić sklepy klientom tak, aby ani klienci, ani pracownicy nie byli narażeni na infekcję?

O nowym wirusie nadal niewiele wiadomo. Wiemy jednak, że rozprzestrzenia się drogą kropelkową, oraz że potrafi przeżyć na skażonych powierzchniach od kilku godzin do kilku dni. Dlatego też higiena w sklepie w czasie epidemii jest jedną z podstawowych gwarancji bezpieczeństwa przed zakażeniem. Oprócz rutynowych czynności, sprzątanie sklepów w czasie epidemii powinno być uzupełnione o dodatkowe dezynfekowanie. Sklepy powinny także wprowadzić pewne specjalne środki bezpieczeństwa.

Dezynfekcja rąk – czynność, o której należy pamiętać

Klienci sklepów powinni mieć dostęp do płynów dezynfekcyjnych bezpośrednio przy wejściu do samego sklepu oraz dodatkowo wchodząc na salę sprzedaży. Ręce powinny być dezynfekowane także po zrobieniu zakupów. Butelki z płynem odkażającym lub dyspensory powinny być ustawione w strategicznych miejscach, tak aby klientom łatwo było z nich skorzystać.

Zachowaj bezpieczeństwo stojąc w kolejce przy kasie

Kasy to miejsca, w których kumuluje się najwięcej osób: kasjer i kolejka klientów. Dlatego też, z punktu wiedzenia epidemii jest to miejsce newralgiczne. Każda kasa powinna mieć zamontowane osłony plexi tak, aby fizycznie ograniczyć kontakt kasjera z klientami. Natomiast kasjer powinien być zaopatrzony w płyn dezynfekcyjny. Poza tym sprzedawcy zobowiązani są do ochrony swoich rąk rękawiczkami.

Powierzchnie kasy, na które stawiane są przeróżne produkty, dotykane przez klientów powinny być regularnie dezynfekowane. Trzeba przede wszystkim pamiętać o czyszczeniu taśmy przesuwnej oraz terminala do kart płatniczych. Można także zrezygnować z podawania paragonów klientom i zaprosić ich do wydzierania dokumentu sprzedaży własnoręcznie. Ograniczy to możliwość kontaktu z kasjerem.

Dezynfekcja wszystkich powierzchni sklepu

Dezynfekowanie i sprzątanie sklepów nie powinno ograniczać się do kasy. Regularnie czyszczone powinny być wszystkie powierzchnie, które są wystawione na dotyk klientów. Myjemy więc klamki, relingi, blaty. To, jakie konkretnie powierzchnie wymagają czyszczenia, powinno wynikać z obserwacji praktyk kupujących oraz z wyobraźni załogi sklepu. Odkażona powinna być każda powierzchnia, która mogła być dotknięta. Pamiętajmy też, że klientami sklepów są również dzieci. W sprzątaniu trzeba uwzględnić i ich perspektywę.

Nie powinniśmy zapominać o oczyszczaniu koszów i wózków na zakupy. To na nich może zbierać się najwięcej zarazków. Niektóre sklepy całkowicie wycofują małe koszyki na zakupy z uwagi na to, że klienci wchodzą z nimi w zbyt bezpośredni kontakt.

Zachowanie bezpiecznej odległości w sklepie, czyli dystans społeczny

Jednym z głównych sposobów walki z epidemią jest stosowanie tak zwanego dystansu społecznego, czyli zachowywanie bezpiecznej odległości od innych ludzi w miejscach publicznych. Zalecaną bezpieczną odległością jest dystans 1.5-2 metrów. Jednym z miejsc, gdzie klienci powinni być szczególnie uwrażliwieni na stosowanie zasady dystansu, jest kasa. Aby ułatwić kupującym zachowywanie bezpiecznej odległości, można nakleić taśmy na podłogę przed kasą. Dzięki temu wyznaczą bezpieczne miejsca dla poszczególnych klientów. Aby taśmy były widoczne, powinny nosić jaskrawe kolory, takie jak żółty lub pomarańczowy.