Jak przeprowadzić remanent w sklepie spożywczym?

porzadek-w-sklepie

Każdy właściciel sklepu powinien dokładnie wiedzieć ile towaru znajduje się w jego firmie. W przeciwnym wypadku jest narażony na straty, których każdy przedsiębiorca chce uniknąć. Częstotliwość przeprowadzania remanentów jest uzależniona od rodzaju prowadzonego biznesu, niemniej jednak obowiązkowo należy je wykonywać pierwszego dnia roku kalendarzowego, na końcu roku podatkowego, w sytuacji gdy zmieni się wspólnik, w dzień likwidacji sklepu i w kilku innych przypadkach. Podczas remanentu dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług firmy oferującej m.in. sprzątanie sklepów. W takiej sytuacji usunięcie wszystkich zabrudzeń jest nie tylko szybsze, ale również bardziej efektywne.

Podstawowe informacje o remanencie

Choć wykonanie spisu z natury nie jest skomplikowaną czynnością, to podczas jej wykonywania należy maksymalnie się skoncentrować, aby nie pominąć żadnego produktu. Remanent można najprościej opisać jako spisanie wszystkich rzeczy, które wchodzą w majątek konkretnej firmy i porównanie ich z fakturami, umowami i raportami. W taki sposób można stosunkowo szybko dowiedzieć, czy w przedsiębiorstwie są np. braki lub nadwyżki.

  • Podstawą każdego remanentu jest dokument inwentaryzacyjny, który zawiera określone elementy. Należy sporządzić go w sposób trwały i jak najbardziej precyzyjny. Ponadto, dokument musi być podpisany przez osobę, która przeprowadzała remanent. Co jeszcze powinno się w nim znaleźć?
  • Przede wszystkim data dokonywania spisu, dane firmy, numer, nazwa produktu, cena, a także jednostka miary. Wiele osób korzysta z gotowych szablonów, które znacznie ułatwiają pracę.
  • Kolejne niezbędne elementy to potwierdzenie obecności danego towaru, wartość i wartość sumaryczna oraz podpisy właściciela i wspólników. Co więcej, na dokumencie inwentaryzacyjnym musi znaleźć się tak zwana klauzula, zaczynająca się od słów „Spis zakończono na pozycji”.

Warto również wiedzieć, że wykonanie remanentu może być zlecone przez organ podatkowy. Wówczas należy przeprowadzić go jak najszybciej i stosować się do wytycznych.

Remanent w sklepie spożywczym

Spis z natury jako jedna z najbardziej popularnych metod przeprowadzania remanentów idealnie sprawdza się w sklepach spożywczych. Ich właściciele powinni być dokładnie poinformowani m.in. o liczbie produktów znajdujących się zarówno w części handlowej, jak i magazynowej. Remanent to świetny sposób na szybkie ustalenie wszelkich nieprawidłowości, a także wykrycie ich przyczyn. Niektórzy właściciele przeprowadzają remanent w godzinach pracy, inni zaś preferują czas, w którym sklep jest zamknięty. Wówczas osoby wykonujące spis mogą się bardziej skupić, dzięki czemu ryzyko błędu jest znacząco ograniczone.

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o wizerunku sklepu, oprócz jakości towaru, cen i obsługi jest czystość i porządek. Remanent to idealny czas na sprzątanie sklepów w miejscach, w których na co dzień jest to praktycznie niemożliwe lub bardzo trudne i czasłonne do zrealizowania. Firmy oferujące usługi tego typu są wyposażone w specjalistyczne urządzenia, dzięki którym mogą dokładnie i przede wszystkim szybko usunąć wszystkie zabrudzenia.

Kolejną zaletą firmy oferującej sprzątanie sklepów jest indywidualna możliwość dopasowania nie tylko terminu, ale również godzin, w trakcie których usługa będzie wykonywana. Im czystszy i bardziej estetyczny sklep, tym chętniej i częściej będzie odwiedzany przez klientów. Ma to szczególnie znaczenie w przypadku sklepów spożywczych m.in. z artykułami pierwszej potrzeby.